El director de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I, Xavier Molina, va participar recentment al Màster de Tecnologia Ceràmica que organitza l’Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC). En concret, Molina hi van impartir una ponència amb el títol “El procés de concentració empresarial al clúster ceràmic, orige i possibles consecuències“.

Dins la seua presentació, el responsable de la Càtedra va abordar diferents temes com ara el procés d’adquisició d’empreses al sector tauleller, força acusat des de 2010, l’evolució del nombre d’empreses amb el fenòmen de la concentració empresarial dins el clúster o el mapa competitiu al sector ceràmic en l’actualitat.

El context de l’estudi que va compartir Molina, està marcat per una reducció significativa del nombre d’empreses i canvis de propietat, el que ha facilitat la concentració actual. Un treball que es centra a l’espai geogràfic del clúster castellonenc.

Pel que  fa a les conclusions exposades per Xavier Molina, cal destacar, en referència a la concentració d’empreses, que hi ha una reducció del nombre d’empreses i un augment de la creació de grups empresarials que controlen un percentatge majoritari del clúster. A més, segons va apuntar també el director de la Càtedra, a partir de 2010 “no s’han creat empreses, malgrat el creixement en volum de negoci i ocupació al sector”.

Altra de les conclusions importants té a vore amb el perfil dels grups que adquireixen les empreses ceràmiques, que solen ser estrangers i compren la totalitat de les empreses, a preu de mercat i com una inversió a curt termini. Molina va posar com a exemple dels darrers fenòmens al clústers les operacions de grups com PAMESA, Altadia, TheSize o Lone Star Funds.

Xavier Molina va subratllar també que el futur del clúster està relacionat amb els reptes que plantegen les qüestions mediambientals i les estratègies i projectes verds, reduïnt l’impacte dels processos de la fabricació de productes ceràmics.

El Màster de Tecnologia Ceràmica de l’ITC està dirigit a titolats superiors relacionats amb el sector, professionals recent incorporats a les empreses del clúster, així com a tot tipus de professionals, amb experiència, que vulguen actualitzar els seus coneixements i sobre la indústria ceràmica a Castelló.

Imagen de macrovector en Freepik