Desde la Càtedra de Transformació del Model Econòmic ens complau anunciar la propera conferència que tindrà lloc el dia 24 d’abril del 2024 a la Sala de Premsa de la Universitat Jaume I a les 11.30h amb entrada lliure.

Títol: Understanding the perception towards sustainability and the digital economy: evidence from a behavioral perspective

Conferenciant: Alessandro Cascavilla, Professor Adjunt de Finances Públiques, Universitat de Roma UnitelmaSapienza

La sostenibilitat i la digitalització són dos dels principals reptes per a les futures generacions, per la qual cosa és imprescindible incorporar aquests aspectes i les seves associades perspectives comportamentals en els models econòmics. En conseqüència, el seminari presentarà dos treballs de recerca:

I) Multes màximes i corrupció: un estudi experimental sobre l’eliminació il·legal de residus.

El treball proposa un model econòmic de ‘delinqüència amb corrupció’ en el qual tant la dilució de la dissuasió del crim a causa de la corrupció, com la possibilitat que el crim encoratgi les multes són destacades formalment. Més important encara, mitjançant l’execució d’un experiment per al cas de l’eliminació il·legal de residus, el treball de recerca proporciona evidència experimental sobre la validesa de les prediccions teòriques. Els resultats mostren que augmentar la taxa de multa pot incentivar el crim o almenys ser ineficaç, més enllà d’un llindar de multa específic del context.

II) Entre els diners i  els actius especulatius: el paper de la literatura financera sobre la percepció cap al Bitcoin a Itàlia

El segon treball fa referència a la importància de la digitalització en el sistema de pagaments, en particular està centrat en la percepció cap al Bitcoin, que està guanyant tracció com a inversió alternativa especialment entre inversors joves. Tot i que la majoria de l’evidència empírica ha mostrat que no es podria definir com una moneda, alguns usuaris de Bitcoin argumenten el contrari. Aquest treball analitza els factors que influeixen en la percepció del Bitcoin, és a dir, si és una moneda o un actiu, amb un enfocament en la literatura financera entre un grup de subjectes universitaris a Itàlia. Els resultats mostren que aquesta criptomoneda és considerada més que un simple actiu, i per tant podria substituir la moneda, entre els subjectes amb menor literatura financera, major coneixement del Bitcoin i aquells que no confien en el sistema bancari. En canvi, el Bitcoin és considerat un actiu especulatiu entre aquells individus amb més literatura financera.

Finalment, la conferència inclourà una sessió d’experiència professional durant la qual Alessandro discutirà el seu paper com a difusor en Economia en els canals de xarxes socials. Ha cultivat una comunitat d’aproximadament 200.000 seguidors, generant més d’1 milió d’impressions al mes.