La Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I té com a objectiu el foment del coneixement i difusió de temàtiques relacionades amb la transformació de l’actual model econòmic de la Comunitat Valenciana cap a un de més competitiu, basat en la innovació, el coneixement, l’obertura a l’exterior i sostenible des d’un punt de vista mediambiental, productiu i social. Més concretament, la seua tasca se centra en els àmbits de l’energia, els recursos energètics i el canvi climàtic, a partir de la línia estratègica d’afavorir l’equilibri mediambiental i territorial del Pla d’Acció per a la Transformació del Model Econòmic Valencià.

La sostenibilitat és un dels eixos transversals d’acció de la Càtedra en els diferents àmbits d’actuació, que es materialitzen en tres tipus d’activitats: recerca, formació i, finalment, generació de documentació tant a nivell científic com divulgatiu, com a resultat dels processos generats en els dos primers.

En marxa des de gener de 2019, la Càtedra compta amb l’impuls de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic, que considera Castelló l’espai idoni per a la seua acció, per la presència d’empreses capdavanteres en l’àmbit energètic i del sector ceràmic.

L’equip de la Càtedra està dirigit per F. Xavier Molina Morales, professor del Departament d’Administració d’Empreses i Marketing de l’UJI. Llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat de València i MBA en Política Industrial i Estratègia Corporativa per la Maastricht Business School (Holanda), Molina és doctor en Administració d’Empreses per la Universitat Jaume I. La seua recerca s’ha centrat en l’estudi de les xarxes interorganitzatives, la proximitat en els clústers i la seua relació amb les dimensions del capital social i la innovació. Actualment és coordinador del grup de recerca AERT i coordinador del programa de doctorat de desenvolupament local i cooperació internacional de l’UJI.

Completen l’equip els professors Luis Martínez Cháfer i David Valiente Bordanova, ambdós del Departament d’Administració d’Empreses i Marketing de l’UJI, i Cristina Aliaga, com a personal d’administració i serveis de l’UJI.

Web de la Càtedra