El director de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I, Xavier Molina, ha pronunciat hui divendres a Benicàssim una conferència sobre el procés d’adquisicions d’empreses en el clúster ceràmic i les seues conseqüències. La xerrada ha estat organitzada pel Club per a la Qualitat Ceràmica i l’Associació Espanyola de Tècnics Ceràmics (ATC) en el marc del Fòrum ‘ATC Impulsa’ i ha tingut lloc a l’Hotel Palasiet de Benicàssim. En la seua intervenció, Molina ha exposat les conclusions d’un estudi realitzat sobre el període 2010-2020. Entre 2005 i 2020, s’ha passat de 180 empreses fabricants de ceràmica a 81, mentre que en l’àmbit dels esmalts, frites i colors ceràmics, de les 28 companyies presents al clúster en 1990 s’ha passat a 19 en 2020.

Molina ha destacat que en la reducció del nombre d’empreses del sector “ha tingut una major incidència l’efecte de la crisi econòmica de 2008 que l’acceleració del procés de concentració empresarial desenvolupat en la última dècada“. El director de la Càtedra ha posat sobre la taula 4 estratègies diferenciades de creixement al sector, que s’han manifestat en els últims anys: el creixement per adquisició d’altres empreses, l’ampliació de les pròpies factories, les inversions de capital estranger a través de grans grups -holdings- i les adquisicions per fons d’inversions.

Una altra de les conclusions exposades per Molina ha estat que en el segment dels esmalts, frites i colors ceràmics, en la darrera dècada s’han fet menys operacions de compravenda, però han estat amb diferència les més importants en termes financers.

Impulsada per la Universitat Jaume I i la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic de la Generalitat Valenciana, la Càtedra té com a objectiu el foment del coneixement i difusió de temàtiques relacionades amb la transformació de l’actual model econòmic de la Comunitat Valenciana cap a un de més competitiu, basat en la innovació, el coneixement, l’obertura a l’exterior i sostenible des d’un punt de vista mediambiental, productiu i social.

Podeu consultar la ponència íntegra clicant el següent enllaç.