L’escriptor i editor Carlos Taibo va exposar les seues reflexions sobre la crisi de l’actual model de creixement en una de les sessions del curs “Repensar el Futur” que, dins la Universitat d’Estiu de l’UJI, va tindre lloc la setmana passada a Benicàssim. La ponència de Taibo va estar presentada pel professor David Valiente. Unes sessions organitzades des de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic.

Taibo va afirmar que “el col·lapse del nostre model de creixement és cada volta més probable”.  A més, el considera “més com una superstició, que com una benedicció divina”. “El creixement no genera necessàriament cohesió social  i la seua relació amb l’ocupació és una nebulosa”, va comentar.

El ponent, autor de Decrecimiento. Una propuesta razonada, va assenyalar que “el que sí que sabem és que el creixement s’acompanya d’una destrucció medioambiental, esgotament de matèries primeres i que el creixement dels rics està basat en l’expoli dels altres, associant felicitat al consum”.  “No es tracta de reduir el consum a zero, però podem viure millor amb menys“, va afegir.

D’entre les solucions o apostes per nous valors que va enumerar el també col·laborador del diari Público tenim  “recuperar vida social i l’oci creatiu; un diferent repartiment del treball; reduir les dimensions de les infraestructures o recuperar la vida local”.

Carlos Taibo, qui va ser professor de Ciència Política i de l’Administració a la Universidad Complutense de Madrid, va explicar que hi podem trobar aquests valors “al moviment obrer; als treballs i atenció a persones, que en la majoria són realitzats per dones;  dins les famílies i al ‘modus vivendi’ dels pobles primitius”.