La Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I ha participat hui dijous 19 d’octubre a la fira científica, tecnològica i d’innovació Destaca en Ruta. A l’Escola Superior de Ceràmica de l’Alcora (ESCAL), el director de la Càtedra, Luis Martínez Cháfer, ha compartit amb Juan Antonio Bertolín, director del parc Espaitec de la UJI la sessió Clústers, seguiment i experiències, en el marc del Fòrum del Pensament de l’Associació Espanyola de Tècnics Ceràmics (ATC).

Presentats per Juan José Montoro, president d’ATC, Martínez i Bertolín han departit sobre el present i futur del sector tauleller. Martínez ha explicat el paper de la Càtedra i la convergencia del seu treball amb el del grup de recerca europeu AERT (Aliances Estratègiques, Xarxes i Territori) en relació amb l’estudi dels clústers. El director de la Càtedra ha constatat els canvis estructurals produïts en el clúster espanyol des de 2010, entre els quals hi ha una gran reducció del nombre d’empreses i l’entrada significativa de capital estranger. El resultat: “això cada vegada se sembla menys a un clúster, la tendència és anar a alguna cosa diferent”, segons Martínez.

Al seu torn, Bertolín ha explicat entre altres coses la seua investigació sobre les àrees d’innovació, en la que va concloure entre altres coses que la ciutat de Castelló “té totes les condicions per a ser un área d’innovació però estem lluny per manca de col·laboració” entre els actors. Així mateix, ha indicat que el Mapa Tecnològic de Castelló, impulsat per Espaitec, treballa en l’actualitat en la implementació d’Intel·ligència Artificial per a la identificació d’oportunitats de col·laboració desconegudes per les empreses de la provincia.

Val a recordar que la Fira Destaca està impulsada per la Càtedra en Innovació Ceràmica ‘Ciutat de Vila-real’.