La investigació és un dels eixos claus de l’activitat de 2022 a les 5 càtedres de Transformació del Model Econòmic impulsades des de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic de la Generalitat Valenciana, que despleguen durant tot l’any nombroses activitats relacionades amb la recerca en els seus àmbits respectius d’especialitat. En aquest sentit, diversos projectes vinculen a les diferents càtedres en estudis sobre temes d’interès comú.

Així, la Càtedra de la Universitat Jaume I desenvolupa diferents treballs relacionats amb l’evolució del clúster ceràmic, en concret sobre els canvis estructurals en l’estructura de propietat de les empreses del sector, o sobre les polítiques i projectes tecnològics dins de l’àmbit mediambiental, així sobre altres temes vinculats a la transformació del clúster. D’altra banda, la Càtedra també treballa en la recerca sobre estratègies verdes, en concret amb projectes sobre la relació entre capital social i estratègies verdes als clústers, sobre l’efecte curvilini de les estratègies verdes o sobre les configuracions de l’empresa verda. L’avaluació de les polítiques públiques de foment de la producció ecològica agrària centra també dos treballs d’investigació de la Càtedra de l’UJI.

Per la seua banda, la Càtedra de la Universitat de València prepara un estudi sobre les possibilitats de implementar un model de simbiosi industrial per als sectors mes representatius de la indústria valenciana, així com un altre que tractarà el  paper de la digitalització en la gestió de les infraestructures hídriques de la Comunitat Valenciana. A més, un altre treball analitzarà el cost de no actuar en matèria de reutilització de l’aigua tractada, i també hi ha sobre la taula la propuesta de realització d’una tesi doctoral sobre la implantació de la economia circular en la gestió de residus urbans.

Des de la Càtedra de la Universitat d’Alacant s’estudien enguany, al seu torn, la connectivitat i les cadenes de provisionamient global versus regional i el comerç internacional de la Comunitat Valenciana, així com la mobilitat de la població associada als centres d’activitat exportadora en la Comunitat o les necessitats de rehabilitació energètica del parc residencial valencià.

Pel que fa a la Càtedra de la UPV, les tasques de recerca se centren en 2022 en l’anàlisi del nivell de digitalització empresarial de la Comunitat, i en l’estudi de l’impacte potencial dels espais de dades al teixit productiu del territori valencià.

Finalment, a la Càtedra de la UMH els àmbits de treball en la investigació passen per donar continuïtat a un estudi sobre perspectiva ‘Market Pull’ dels resultats de les patents incloses al Banc de Patents de la Generalitat Valenciana, així com per un anàlisi de les xarxes de col·laboració entre empreses i/o centres de recerca que han donat lloc a resultats d’investigació.. A més, es planteja la direcció d’una tesi doctoral sobre economia pública, i la realització d’un estudi sobre la retenció i la pèrdua de talent en el territori, entre altres.