La Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Miguel Hernández d’Elx ha participat en dues guies pràctiques que tenen com a títol genèric Sobre persones amb discapacitat intel·lectual i la seua inclusió al mercat laboral. Una iniciativa que ha estat liderada per la UMH, comptant amb la col·laboració de personal investigador de la Universitat de Valladolid i de la Universitat de Múrcia.

Han participat per part de la Càtedra el seu director, José Antonio Belso, així com les professores Mariola Sánchez, Rosa Mateu i la també vicerectora de transferència i intercanvi de coneixement, Mª José López.

La primera d’aquestes guies pràctiques té com a subtítol Conèixer la normativa i millorar-la i compta entre els seus objectius la integració en el mercat laboral de persones amb discapacitat, eliminant tot rastre de discriminació en els processos de selecció, contractació i ocupació, la continuïtat en l’ocupació, la promoció professional i unes condicions de treball segures i saludables. També aborda temes relatius a la legislació vigent en Dret Laboral, barreres que es troben aquestes persones per accedir a un lloc de treball o la problemàtica específica de les dones amb discapacitat.

D’altra banda, i en la segona d’aquestes guies, s’exposen Experiències empresarials i propostes. Entre els temes que es tracten destaquen alguns com les dificultats més habituals per aconseguir la inclusió laboral, quines estratègies seguir o les obligacions que tenen les empreses davant la contractació de persones amb discapacitat intel·lectual. Una dada significativa que es desprèn d’aquesta guia és que tres de cada quatre persones discapacitades no troba feina, però en la majoria de casos és perquè ni tan sols estan en situació de recerca d’aquesta ocupació.

La publicació d’aquestes dues guies ha comptat així mateix amb el suport de la Generalitat Valenciana, el Ministeri de Ciència i Innovació i els Fons de Desenvolupament Regional de la Unió Europea.