Amb el compromís de treballar per continuar avançant cap a un món més sostenible basat en els principis de l’economia circular i l’Agenda 2030, el director de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic: Economia Circular al Sector de l’Aigua de la Generalitat Valenciana i la Universitat de València (GVA-UV), Francesc Hernández, ha participat a la I Trobada Nacional de Càtedres Universitàries de Sostenibilitat, que ha tingut lloc el 4 d’octubre a la Universitat d’Oviedo.

Una jornada en què han intervingut més de 30 càtedres universitàries espanyoles dedicades a la sostenibilitat ambiental i en què s’han debatut importants iniciatives que podrien implantar-se de forma transversal a la recerca i també a la formació dels estudiants universitaris per fomentar la conscienciació i reduir el nostre impacte ambiental al planeta.

Durant la sessió, s’han celebrat un total de tres taules rodones on han participat les càtedres de l’Agenda 20230, les de canvi climàtic, així com les d’economia circular. També hi ha hagut un debat ampli sobre el rol de les universitats en la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 així com sessions de treball en grup sobre temàtiques paral·leles.

El director de Càtedra de Transformació del Model Econòmic (GVA-UV), Francesc Hernández, ha ressaltat que l’economia circular és “crucial” per garantir la sostenibilitat i que “el desenvolupament econòmic ha d’anar unit a models de producció i consum basats en l’economia circular”. Així mateix, el catedràtic ha valorat de manera positiva aquesta primera jornada per la “creació de sinergies entre les diferents càtedres” que seran “molt productives” tant a l’àmbit de la investigació com al de la formació.

Per part seua, el codirector de la Càtedra de Canvi Climàtic de la Universitat d’Oviedo, José Manuel Rico, ha destacat durant la seva intervenció la importància dels “punts de connexió” entre les diferents càtedres que fomenten l’aprenentatge conjunt”, així com la possibilitat d’“implicar els estudiants en la sostenibilitat mitjançant l’obtenció de microcredencials”.

Eugenia Serrano, directora de la Càtedra Cogersa d’Economia Circular de la Universitat d’Oviedo ha subratllat que l’economia circular és una “eina fonamental per a la sostenibilitat” i que cal reforçar la formació i la investigació en aquesta matèria per “oferir respostes reals a els desafiaments globals que afecten molts grups d‟interès d‟acord amb les diferents sensibilitats”.

A més, la directora de la Càtedra Concepció Arenal d’Agenda 2030 de la Universitat d’Oviedo, Rosario Alonso, ha apostat per mantenir aquestes trobades en anys successius i per tenir un paper actiu “basat en el rigor i la ciència per combatre les actituds negacionistes”.