For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
I Accept

El passat 9 de desembre va tenir lloc el cicle de taules rodones organitzat per la Càtedra de Transformació del Model Econòmic, de la Universitat Politècnica de València. Sota el títol El paper del sector TIC a la Digitalització empresarial: Reptes i Oportunitats, actors rellevants de l’àmbit TIC de la Comunitat Valenciana, han analitzat la situació actual del sector, i el seu paper en l’impuls de la digitalització empresarial, a través de l’adopció de tecnologies digitals.

Les dues taules han tingut lloc en format virtual i han estat dinamitzades pel director de la Càtedra, José M. Bernabéu, catedràtic de Sistemes Informàtics i Computació de la UPV i director científic de ITI, centre tecnològic especialitzat en TIC. Les dues sessions s’han estructurat en tres grans blocs. En primer terme, s’ha realitzat un diagnòstic del sector TIC de la Comunitat, per després passar a reflexionar sobre l’estat de digitalització de les empreses i el paper de el sector TIC, com a element dinamitzador. Per finalitzar, s’han identificat els reptes a futur per dur a terme aquesta adequada digitalització, per part d’empreses i institucions.

La primera taula de debat ha estat integrada per representants d’empreses de la Comunitat de la talla de: Miquel Àngel Juan, soci fundador i co-director general de S2 Grup; José Manuel Alcayna, president del Grup ALFATEC; Francisco Diana, director UNE Analytics, IA i Desenvolupament de Programari de Nunsys; Miguel Montesinos, CEO d’Prodevelop i Héctor Donat, CEO de Fivecomm.

La segona taula ha estat composta per representants d’institucions relacionades amb el sector TIC, com: Laura Olcina, directora gerent d’ITI; César Ferri, sotsdirector de Relacions amb Empreses de l’ETSINF; Ignacio Mas, CEO de l’Associació Valenciana d’Startups; Pilar Rar, vicepresidenta de l’AVIT; Àngel Ortiz, sotsdirector de Planificació de l’ETSII i Alejandro Blasco, president i membre fundador del COIICV.

Dues sessions i gairebé quatre hores de debat en què s’han tocat temes diversos. Entre ells, l’acceleració forçosa que el COVID-19 ha provocat en la digitalització de les empreses, especialment en sectors com el de la salut. Arribant a recórrer en mesos el que una altra situació haguera costat anys. I la necessitat per part de les empreses d’assimilar tots aquests canvis i seguir amb la seua estratègia de digitalització de manera ordenada i estructurada, sense risc d’interrompre la seua modernització tecnològica. L’adequada digitalització requereix de canvis culturals profunds, no només d’incorporació de tecnologies, i les persones i els equips són la clau.

També s’ha posat l’accent en la manca de perfils professionals, o amb formació i visió sobre les possibilitats de digitalització, que puguen atendre de manera estratègica la incorporació de tecnologia per part de les empreses. Els obstacles d’aterrar la tecnologia als models de negoci de les empreses, d’oferir a les empreses aplicacions i solucions concretes, i la necessitat d’utilitzar tecnologies Big Data i IA, perquè les empreses convertisquen les seues dades en informació de valor, van ser altres aspectes que van sortir a la taula de debat. Entre els reptes de futur, es va destacar la internacionalització i necessitat de prendre mesures de captació i retenció de talent, i com el teletreball suposa una oportunitat i també un repte en aquest sentit.

L’objectiu d’aquestes activitats, dutes a terme des de la Càtedra de Transformació de l’Model Econòmic de la Universitat Politècnica de València, és poder mesurar el grau d’adopció de les tecnologies digitals en el nostre entorn productiu, el potencial d’impactar en el mateix, i la capacitat de la Comunitat, per adoptar-les de forma avantatjosa. Es tracta d’obtenir una radiografia de l’estat actual d’adopció de la digitalització, així com de la indústria tecnològica que ajuda a potenciar el seu ús.

Aquestes iniciatives realitzades en el marc de la Càtedra compten amb el suport financer de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic de la Generalitat Valenciana.