L’equip de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I ha elaborat recentement un nou informe amb el títol “Investigación sobre el desarrollo, el crecimiento y la innovación sostenibles de la Comunidad Valenciana. Revisión bibliométrica desde el año 2000“.

Aquest nou document té com a principal objectiu determinar quins han estat els temes de major interés, els documents més importants i els autors més destacats al camp de innovació sostenible als darrers anys. Val a dir que dins el concepte “sostenibilitat” trobem conceptes com la descarbonització, el desenvolupament sostenible o la transformació de model econòmic.

A més, aquest informe ha servit per tal de fer un mapejat de la producció acadèmica que reflecteix millor les distintes àrees d’investigacions i la relació entre documents produïts.

El marc d’investigació es centra a les publicacions eixides de les universitats públiques valencianes: Universitat de València, Universitat d’Alacant, Universitat Politècnica de València, Universidad Miguel Hernández de Elche i la Universitat Jaume I de Castelló.

Així, s’ha fet una anàlisi bibliomètric que ha permès revelar els temes, autors i conexions entre investigadors amb cadascuna de les universitats o institucions implicades en les publicacions. Tota la informació ha estat extreta de la base de dades Web of Science Core Collection (WoS CC), on es recullen més de 50 milions de documents.

Com a principals conclusions tenim que, després d’un periode de gran creixement de la producció acadèmica sobre sostenibilitat, ara ens trobem en un moment de declivi. Malgrat això, hi ha una gran implicació de les universitats valencianes sobre la temàtica, destacant el paper de la Universitat de València i la Universitat Politècnica de València.

D’altra banda, els documents s’han agrupat en 5 grans temàtiques: Turisme, Agricultura, Urbanisme, Educació i Gestió i Accés als recursos hídrics, ja que són les més abordades des d’un punt de vista de la sostenibilitat a la bibliografia estudiada.

També s’indica que hi ha poca producció de documents sobre sostenibilitat i innovació a les nostres comarques, ja que d’entre els 15.253 publicacions acadèmiques trobades sobre la Comunitat Valenciana només un 1,63% estan relacionats de manera directa amb la temàtica de la sostenibilitat.

Pots consultat l’informe complet clicant al següent enllaç.

Imagen de Freepik