For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
I Accept

La Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I va organitzar dijous 26 de maig la presentació del llibre  “El Otoño de la Civilización” de Juan Bordera i Antonio Turiel, que va tenir lloc a l’edifici Menador Espai Cultural. A l’acte, presentat pel professor David Valiente, membre de la Càtedra, va participar un dels autors, Bordera, guionista i periodista, qui va exposar dues crisis que se superposen en la situación actual: la climàtica i l’energètica. El diagnòstic del llibre és clar: no és possible crèixer de manera infinita en un planeta finit. Per a Bordera, «ambdues crisis són igual de greus i estan molt interrelacionades».

Per al coautor del llibre, qui creu que «cal parlar de decreixement sense por», els indicadors dels límits del planeta són clars: «a l’Antàrtida, encara que aturarem les emissions hui, la temperatura continuaría pujant unes dècades, i així anem a un escenari en què la vida está en perill». Segons Bordera, «totes les energies estan experimentant limitacions, i les renovables en tenen moltes, perquè per a moltes coses també depenen dels combustibles fòsils».

El periodista admet que s’ha viscut «una xicoteta revolució de les renovables, perquè en 2009 la solar i l’eòlica eren les més cares de produir, i hui són les més barates, i això és meravellós». No obstante, «el costat fosc és que això s’ha aconseguit perquè la globalització funciona, però segons quan hi haja menys energía disponible, també minvarà la globalització». El perill, per a Bordera, depén de «qui pilota» la transició energética, perquè cal planificar-la «al milímetre» i hui hi ha grans corporacions que hi inverteixen en les renovables per la seua rendibilitat. L’eixida és, al seu parer, «organitzar-se des del carrer: per acabar amb aquest ordre establert és necessari un poc de caos».

Impulsada per la Universitat Jaume I i la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic de la Generalitat Valenciana, la Càtedra te com a objectiu el foment del coneixement i difusió de temàtiques relacionades amb la transformació de l’actual model econòmic de la Comunitat Valenciana cap a un de més competitiu, basat en la innovació, el coneixement, l’obertura a l’exterior i sostenible des d’un punt de vista mediambiental, productiu i social.