Amb els reptes de la reutilització de l’aigua i la sostenibilitat sobre la taula, els membres de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic: Economia Circular al Sector de l’Aigua de la Generalitat Valenciana i la Universitat de València (GVA-UV), dirigida per Francesc Hernández, han presentat les seves recents investigacions sobre aquesta matèria a el marc del IV Congrés Internacional ‘Economia Circular i Sostenibilitat’ que ha reunit del 19 al 21 de juny a Heraklion, Grècia, a nombrosos experts internacionals.

Segons el catedràtic Francesc Hernández, que també coordina el Grup Economia del Aigua de la Universitat de València (GEA-UV), una part important de la tasca de l’equip d’investigadors valencians és fer visible l’intens treball investigador que fan aportant coneixement i propostes que permetin avançar cap a un model econòmic basat en l’economia circular i contribuint a més a la sensibilització i conscienciació de la societat.

En aquest sentit, la investigadora-doctora, Lledó Castellet, va presentar la comunicació titulada ‘Una gestió sostenible del tractament d’aigües residuals a la indústria tèxtil: viabilitat econòmica en el marc de l’economia circular’ (A sustainable wastewater treatment management in the textile industry: economic feasibility within the circular economy framework en la versió original). Basada en el projecte europeu TRUST, la doctora ha emfatitzat la necessitat d’adoptar, per part de les empreses tèxtils, noves tecnologies basades en un enfocament sostenible com a conseqüència de les ingents quantitats d’aigües residuals que genera una indústria que, de mitjana, necessita
2.500 i 3.000 litres per fabricar una samarreta de cotó.

Castellet també ha presentat Biofàbriques i Models d’Economia Circular: Planta de Tractament d’Aigües Residuals 4.0′ (Biofactories and Circular Economy Models: Wastewater Treatment Plant 4.0 en la versió original); una feina de què és investigadora principal i en què ressalta la importància d’una simbiosi entre les tecnologies digitals i l’economia circular a les plantes de tractament d’aigües residuals que permeti aconseguir una gestió més eficient i sostenible.

La investigadora-doctora, Águeda Bellver, ha exposat davant dels assistents al simposi la comunicació ‘Aiguamolls artificials per assegurar la gestió de la qualitat dels efluents: Un enfocament basat en la restauració d’ecosistemes aquàtics’ (Constructed wetlands to ensure the effluent quality management: An approach based on water ecosystems restoration en la seua versió original). Una investigació basada en el projecte
europeu Life Renaturwat mitjançant la qual s’analitzen els aiguamolls artificials com la tecnologia del futur per al tractament terciari de les aigües residuals en xicotetes àrees urbanes que necessiten millorar la qualitat dels seus efluents. L’objectiu: revaloritzar el efluent i aconseguir una gestió adequada que satisfaci les necessitats de la població i el medi ambient.

Bellver també és la investigadora principal de ‘La digestió anaeròbia des del punt de vista econòmic, ambiental i social: la influència de l’economia circular i la millora del biogàs’ (Anaerobic digestion under economic, environmental and social influence of circular economy and biogas upgrading en la versió original). Amb ella, la experta ha posat el focus en la identificació dels beneficis socials i ambientals de la generació de gasos renovables a partir del fang produït a la depuració de les aigües residuals, amb la finalitat d’ajudar els prenedors de decisions a implementar-ne de noves tecnologies que generen gasos més eficients energèticament, com el biometà.

L´investigador-doctor, Vicent Hernández, és l’investigador principal de la comunicació ‘Tecnologies convencionals i solucions naturals en el tractament d‟aigües residuals: anàlisi econòmica’ (Conventional technologies and natural solutions in wastewater treatment: economic analysis, en la versió original). Un treball de recerca en què l’expert fa una anàlisi exhaustiva dels diferents elements que intervenen en el
tractament de les aigües residuals i amb què pretén definir una política d’inversió i planificació en el tractament d’aquestes aigües amb l’objectiu de desenvolupar un procediment de referència al sector mitjançant un enfocament que incloga, a més dels aspectes tècnics i econòmics de les diferents solucions, la influència d’aspectes emmarcats a l’economia circular.