La darrera sessió del V Congrés d’Economia Valenciana, celebrada hui a la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat Jaume I, ha servit per fer balanç de l’evolució de l’economia valenciana des de l’impacte de la Covid-19, a més d’analitzar els reptes de la transició energètica de la indústria, especialment al sector ceràmic. Organitzada per l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques (IVIE) amb la col·laboració de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de l’UJI, i ha estat inaugurada pel vicerector d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo, juntament amb Joaquín Maudos, director adjunt de l’IVIE.

En la primera ponència, Maudos mateix ha parlat sobre les dades de balanç de l’economia valenciana des de la primavera de 2020, i ha conclòs que la renda per càpita de la Comunitat «continua allunyant-se de la mitjana nacional després de la Covid-19 i ja se situa gairebé un 15% per sota», tot i recuperar-se el PIB real anterior a la pandèmia el primer trimestre del 2023. El motiu, el major creixement de la població, que explica la caiguda de la renda per habitant en un 4,6% entre el 2019 i el juny del 2023, fet que suposa un descens superior al -2,5% registrat per al conjunt del país. A més del PIB, Maudos ha analitzat l’ocupació, el dinamisme empresarial, les exportacions, la inversió estrangera i la competitivitat, entre d’altres aspectes.

Després de la conferència del director adjunt de l’Ivie, la sessió ha continuat amb la taula de debat ‘La transició energètica i la sostenibilitat de la indústria’, en què han participat Eliseo Monfort , catedràtic d’Enginyeria Química i codirector de la Càtedra bp de Medi Ambient Industrial de la Universitat Jaume I; Eugenio Domínguez, CEO d’Hybrid Energy Storage Solutions i Jordi Ripollés, professor i investigador de l’Institut d’Economia Internacional de la Universitat Jaume I.

La segona part del congrés ha començat amb una segona taula de debat en què s’han analitzat els reptes i les transformacions tecnològiques del clúster ceràmic i la seua cadena de valor. Per fer-ho, s’ha comptat amb la intervenció de Juan José Montoro, president de l’Associació de Tècnics Ceràmics (ATC); Victoria Zaera, responsable de Medi ambient i sostenibilitat d’Ascer (Associació Espanyola de Fabricants de Rajoles i Paviments Ceràmics); i Francisco Corma, gerent de QPT Consultores.

Tot seguit, hi ha intervingut Manuel Rivas, cap de l’Equip d’Anàlisi de Mercat, Direcció General d’Energia de la Comissió Europea, que ha ofert la conferència ‘Crisi i transició energètica de la UE: impactes a l’horitzó del 2030’.

Per acabar, el secretari autonòmic d’Hisenda i Finançament de la Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública, Eusebio Monzó, ha clausurat la darrera jornada del V Congrés d’Economia Valenciana, que completa les sessions celebrades l’any passat a Alacant i València.

Impulsada per la Universitat Jaume I i la Conselleria d’Hisenda. Economia i Administració Pública de la Generalitat Valenciana, la Càtedra te com a objectiu el foment del coneixement i difusió de temàtiques relacionades amb la transformació de l’actual model econòmic de la Comunitat Valenciana cap a un de més competitiu, basat en la innovació, el coneixement, l’obertura a l’exterior i sostenible des d’un punt de vista mediambiental, productiu i social.