Des de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Politènica de València juntament amb l’Institut Tecnològic d’Informàtica es va organitzar l’esdeveniment local Què fer perquè les teues dades treballen per a tu. A la jornada, celebrada online el 20 de juny, es van exposar les principals fases del cicle de dades i els reptes principals a què s’enfronten les empreses per optimitzar-ne l’ús.

L´esdeveniment ha tingut lloc en el marc de Data Week 2023, organitzada per Big Data Value Association (BDVA) i el projecte europeu EUHUBS4DATA (coordinat per ITI). L’esdeveniment principal va tenir lloc a Lulea, Suècia, entre el 13 i el 15 de juny. Aquest webinar forma part dels esdeveniments locals realitzats pels i-spaces membres de la federació EUHubs4Data i que busquen traslladar les bones pràctiques, solucions i eines a les empreses de la seua regió.

Al webinar hi van participar el director científic d’ITI i director de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la UPV, José Bernabeu; l’especialista en posicionament i ecosistemes d´innovació en dades d’ITI, Liliana Beltrán; el coordinador de l’Àrea d’R+D a Ciberconnectivitat d’ITI, Salva Santonja; el director de l’Àrea de Serveis dAnàlisi de Dades Avançades d’ITI, Raúl Hussein i el coordinador del grup de Sistemes Distribuïts dITI, Jordi Arjona.

El 80% de les dades no s’arriba a fer servir
José Bernabeu va inaugurar la jornada amb una introducció en què va donar el context sobre la situació actual de l’Economia de la Dada, a més d’explicar el paper que juguen tant ITI com la Càtedra de Transformació del Model Econòmic en aquest escenari.

Tot seguit, Liliana Beltrán va mostrar els principals reptes a abordar. Es preveu que, el 2025, el volum de dades de què disposen les empreses haurà triplicat el nivell del 2020, per la qual cosa les empreses que sàpiguen utilitzar aquestes dades adquiriran un clar avantatge competitiu. Tot i això, segons la Comissió Europea, el 80% de les dades industrials generades no s’utilitzen i només una de cada tres empreses hi confia.

Les tres fases del cicle de dades exposades a través de casos d’èxit
Després es van exposar les tres fases del cicle de dades. Salva Santonja ha explicat la captura i obtenció de la dada, centrant-se en com arrencar un projecte de digitalització i en les quatre principals formes en què aquesta afegeix valor a una empresa: millora de productes existents (API4TOYS), millora de processos (DEPLOIDS), suport més eficient (ZDMP i Ford) i la creació de nous productes i models de negoci.

Raúl Hussein va explicar com Ford, després de capturar i obtenir les dades, les utilitza per obtenir avantatges competitius en el funcionament diari. A través de tecnologies d’Active Learning, Ford monitoritza les dades per poder predir anomalies en el funcionament de la maquinària i així anticipar-se a possibles problemes.

Finalment, Jordi Arjona va mostrar, a través del cas d’ús del Grup Gimeno al projecte Datamite, com monetitzar les dades per incrementar els beneficis. Durant la seua ponència, Arjona va mostrar alguns problemes a què s’enfronten les empreses, com la manca de recursos a nivell de maquinari per emmagatzemar totes les dades que es recullen. Però també va assenyalar les possibilitats que hi ha en diferents entorns empresarials, com millorar la governança perquè les dades siguen clares i fàcilment accessibles i la qualitat perquè siguen bones, precises i completes.

Ací podeu recuperar la jornada completa:

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
I Accept