Una de les principals vies de recerca en l’actualitat, basada en la sostenibilitat, és la de trobar noves fonts d’energia i una energia més neta. Un dels exemples d’investigació en aquest camp el trobem al campus de la Universitat Jaume I (UJI), a l’Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) i la seua aposta per l’anomenat l’hidrogen verd per transformar el model energètic del sector tauleller. Aquest treball representa així mateix un dels casos d’èxits actual en la transformació del model econòmic.

La tecnologia basada en l’hidrogen verd és aquella d’on es pot obtindre aquesta combustible a partir de fonts renovables d’energia, com ara la eòlica, fotovoltaica o la hidroelèctrica, d’on s’extrau l’hidrogen mitjançant electròlisi. D’aquesta manera, s’obté una energia que no comporta l’emissió de CO2 a l’atmosfera.

Des de l’ITC es ve col·laborant amb l’UJI dins aquesta proposta tecnològica, gràcies a una sèrie de projectes amb l’objectiu de determinar com es pot implementar l’hidrogen verd dins de l’indústria ceràmica. Donat les importants potències tèrmiques utilitzades i els processos d’alta temperatura que estan presents, caldria una important descarbonització, que és el que permet la utilització d’hidrogen.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
I Accept

Segons el Catedràtic d’Enginyeria Química i membre de l’ITC, Eliseo Monfort, “en aquests moments l’hidrogen verd actua com a un vector, transformant-se en energia i substituïnt al gas natural i, d’altra banda, podria també transformar-se en electricitat”.

Monfort també apunta que “ara mateix és complicat una substitució al 100% del gas natural per l’hidrogen verd per la falta de maduresa tecnològica i per l’alt cost econòmic”.

Alguns dels avantatges són la reducció quasi total de les emissions de CO2 a l’atmosfera, que són les principals culpables del canvi climàtic. En quant a la societat en general, des  de l’ITC es subratlla que “un dels reptes més importants de la nostra societar es adoptar solucions a curt termini per combatre aquest canvi climàtic”.