La Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I va participar dijous passat, 26 de gener, a un seminari híbrid (presencial i en línia) a la Universitat de Padua (Itàlia). En concret, el professor Luis Martínez Cháfer va intervenir a una sessió programada per Departament de Ciències Econòmiques, amb el títol Ha desaparegut el clúster? Una exploració del ‘boom’ d’adquisicions a la indústria ceràmica espanyola. Aquesta investigació examina l’entrada de nous actors financers al clúster ceràmic de Castelló entre 2010 i 2020, explorant la relació entre les estratègies de propietat i el creixement corporatiu, i analitzant tres tipus d’adquisició d’empreses i els seus diversos efectes a la regió. L’estudi incorpora proves a partir de fonts de notícies, entrevistes semiestructurades i informació corporativa per argumentar que els actors financers no sempre contribueixen a l’objectiu més ampli del desenvolupament regional a causa del seu enfocament en objectius especulatius a curt termini. Aquests objectius poden provocar una manca d’atenció als aspectes socials que permeten a les empreses locals oferir productes innovadors i distintius i serveis connectats a la regió.