Eurostat, l’Oficina Estadística de la Unió Europea, situa Espanya en el lloc 22 (de 28 possibles) en empreses amb alt nivell d’intensitat digital. La crisi sanitària, però, ha impulsat aquesta acceleració en empreses de totes les mides, potenciat per l’augment en la demanda de serveis en línia. Perquè les empreses puguin entendre de forma pràctica i visual tots els avantatges de la digitalització, l’Institut Universitari Mixt Tecnològic d’Informàtica (ITI) ha inaugurat aquest dilluns The Data Room by ITI, el primer centre demostrador de país especialitzat en dades per a la Indústria 4.0, orientat a les empreses, i que es troba ubicat al Parc Tecnològic de Paterna.

En aquesta línia Pepe Bernabéu, director científic de l’ITI i director de la Càtedra de Transformació de l’Model Econòmic de la Universitat Politècnica de València, ha volgut destacar que “hem impulsat aquest nou centre demostrador per aconseguir una indústria connectada, intel·ligent i més competitiva gràcies a la correcta gestió i explotació de la dada”. Data Room és el resultat i l’evolució de les capacitats i potencial de R + D + I desenvolupat per ETI amb el finançament de l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE).

The Data Room by ITI és el primer centre demostrador multisectorial especialitzat en la dada per a la Indústria 4.0. S’hi poden dur a terme proves adaptades a el procés de cada empresa perquè puguen conèixer, de primera mà i en un entorn realista, solucions punteres per resoldre els principals reptes per a la digitalització del seu negoci.

Per exemple, amb l’ús de controladors industrials (PLCs), sensors que s’incorporen a les màquines, es poden obtenir dades com el nombre de peces / hora fabricades o l’inici i la parada de les màquines. Un sistema de control i monitorització (MES) interpreta aquestes dades per controlar el propi procés productiu de forma remota, automàtica i en temps real.

La introducció de noves solucions basades en l’Internet de les Coses (IoT) i xarxes de sensors sense fils (WSN) per a aquesta tasca, permet augmentar el nombre de punts sensoritzats per a la hiperdigitalització de la planta de producció a un cost reduït. El centre demostrador d’ITI disposa d’un prototip capaç de treballar amb totes les dades sensoritzats en directe, gràcies a la combinació de tècniques de Machine Learning i tecnologies Big Data Analytics.

Tot això permet també crear rèpliques virtuals de el procés de producció de cada empresa, conegudes com ‘Bessons Digitals’, amb l’objectiu de monitoritzar-en temps real, analitzar la seva reacció davant determinades situacions i millorar el seu rendiment i eficàcia, experimentant els canvis sense interrompre el procés de producció real.

Sistema d’Inspecció industrial en 3D

Un altre dels sistemes nous amb què les empreses poden experimentar en aquest nou laboratori és ZeroGravity3D ™, un sistema d’inspecció industrial patentat per ITI, basat en tecnologies de Visió Artificial 3D en 360º, i integrat en la línia de producció.

Aquesta tecnologia permet realitzar un control de qualitat de manera automàtica, en temps real, en línia i per al 100% de la producció. El sistema reconstrueix cadascuna de les peces en 3D i les inspecciona mentre es troben en caiguda, sense que hi hagi contacte, manipulació ni parts que no siguin visibles.

Finalment, altres tecnologies que s’incorporen a “The Data Room by ETI” recreen un magatzem amb realitat virtual (VR) per experimentar i prendre decisions; un sistema que planifica i programa l’inventari, les compres i la producció; i una solució per optimitzar les rutes de repartiment.

Com a principals beneficis del seu ús i implantació, es troben, entre d’altres, l’increment de la producció, la reducció de costos, la personalització de productes, o l’obtenció de cicles de producció més curts i flexibles.