La Càtedra de Transformació de l’Model Econòmic de la Universitat Politècnica de València, dirigida per José Manuel Bernabeu Aubán, pretén aprofundir en l’impacte que la digitalització i l’aplicació de tècniques de tractament de dades, Machine Learning i automatització poden tenir en la transformació del nostre model econòmic, així com el potencial de la nostra Comunitat per a adoptar-les.

Un dels primers objectius abordats pel treball de la Càtedra, iniciada el 2020, és obtenir una radiografia de l’estat actual d’adopció de la digitalització i en particular, el potencial que els nostres sectors productius tenen d’aprofitar la informació oculta en dades que actualment posseeixen o poden arribar a adquirir.

Per dur a terme aquest diagnòstic, s’han posat en marxa un seguit d’activitats i s’ha comptat amb la col·laboració d’entitats representatives dels principals sectors de la Comunitat, que ja comptaven amb certa informació de l’estat de digitalització dels mateixos. El suport ha estat destacable des REDIT, i especialment els centres AIDIMME (Metalmecànic, Fusta i Moble), AIMPLAS (Plàstic i afins), ITC (Ceràmic) i AITEX / Tèxtil), des de la Cambra de Comerç de València, cobrint la part de comerç o Invattur, al sector Turisme. Tots ells han aportat conclusions dels seus treballs que han dotat de la base per seguir aprofundint en l’anàlisi de forma estructurada i homogènia.

A més, s’ha comptat amb resultats de la Iniciativa Indústria Connectada 4.0, dins de el programa Activa Indústria dels anys 2017 i 2019, gràcies a les aportacions de l’Institut Tecnològic d’Informàtica (ITI) com a coordinador de la UTE UNITI, que participa en aquest programa com a proveïdor homologat per a la prestació de serveis de diagnòstic i full de ruta de digitalització, i s’han establert connexions amb el Ministeri d’Indústria per poder accedir als resultats dels autodiagnòstics FADA, dins d’aquesta mateixa iniciativa d’Indústria Connectada 4.0.

Finalment, també a través de ITI s’han processat els informes e-PIME de 2018 i 2019, d’Anàlisi Sectorial de la implantació de les TIC a les empreses espanyoles, de ONTSI, amb el qual s’ha completat la informació dels sectors restants .

Aquesta informació de base, també es completarà a futur amb un qüestionari que mesurarà, distribuïts en els 5 àmbits principals de l’empresa (Estratègia, Processos, Organització, Infraestructures i Productes / Serveis) el nivell de maduresa digital de l’empresa i amb un qüestionari addicional que, gràcies a l’acord de ITI amb VTT (Centre d’Investigació Nacional de Finlàndia), mesurarà el grau de maduresa de les empreses en l’ús de la Intel·ligència Artificial i les Dades.

Amb aquesta informació, es disposarà d’un punt de partida per conèixer les principals necessitats en les que el Sector TIC hauria de potenciar la seua activitat en les empreses dels principals sectors de la Comunitat i plantejar iniciatives que permitisquen evolucionar a aquestes empreses en el seu nivell de maduresa .