La localitat de Montanejos, a la comarca de l’Alt Millars, acollirà el primer Hackathon Rural d’Espanya des del proper divendres 11 al diumenge 13 de març. Una cita en la que hi col·labora la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I i que està organitzada per voluta.coop. Un event adreçat en especial a jovens talents d’entre 15 i 22 anys i que tindrà com a seu principal “Villa Purificación”, edifici modernista recentment recuperat com a centre de conferències i activitats culturals.

Aquesta iniciativa, pionera pel seu caràcter rural, suposa una aposta per l’aprenentatge des de zero, dins un event intensiu com són els hackathon on en sols un cap de setmana es plantajeran diferents reptes o problemes d’arrel tecnològica relacionats amb l’entorn. Així les persones participants han d’escollir i resoldre algún d’aquests reptes amb l’ajut de mentors i experts, treballant en equips. Per tant, la digitalització estarà present com a eina de desenvolupament rural i clau per fer realitat nous projectes i oportunitats per al medi rural.

Pel que fa al programa , esta previst un seguit d’activitats al voltant dels diferents reptes, així com dinàmiques grupals i formació per dirigir el camí cap a les solucions. Uns reptes emmarcats dins els següents sectors: benestar social; agricultura ecològica i forestal i gastronomia per al ecoturisme. Durant la jornada del divendres 11 tindrà lloc la presentació, dissabte 12 el desenvolupament dels diferents reptes en equips i la cloenda es farà en la matinal del diumenge 13 de març.

A més de les activitats proposades per als participants, hi haurà una sèrie d’activitats paral·leles dissabte, dirigides a familiars i acompanyants dels participants o veïns i veïnes, que inclou tallers per a tots els públics amb temàtica eco-rural i aposta per projectes d’economia circular i més sostenible, jocs i lleure digital o xerrades entre les que s’inclou la de Xavier Raso, investigador de la Càtedra, que portarà el títol de “Què es pot esperar quan s’està esperant. Causes i conseqüències de les politiques d’incentiu a la agroindustria ecológica”.