La Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I té com a objectiu el foment del coneixement i difusió de temàtiques relacionades amb la transformació de l’actual model econòmic de la Comunitat Valenciana cap a un de més competitiu, basat en la innovació, el coneixement, l’obertura a l’exterior i sostenible des d’un punt de vista mediambiental, productiu i social. Més concretament, la seua tasca se centra en els àmbits de l’energia, els recursos energètics i el canvi climàtic, a partir de la línia estratègica d’afavorir l’equilibri mediambiental i territorial del Pla d’Acció per a la Transformació del Model Econòmic Valencià.
La sostenibilitat és un dels eixos transversals d’acció de la Càtedra en els diferents àmbits d’actuació, que es materialitzen en tres tipus d’activitats: recerca, formació i, finalment, generació de documentació tant a nivell científic com divulgatiu, com a resultat dels processos generats en els dos primers.
En marxa des de gener de 2019, la Càtedra compta amb l’impuls de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic, que considera Castelló l’espai idoni per a la seua acció, per la presència d’empreses capdavanteres en l’àmbit energètic i del sector ceràmic.
L’equip de la Càtedra està dirigit per Luis Martínez Cháfer, professor del Departament d’Administració d’Empreses i Marketing de la Universitat Jaume I de Castelló. Amb una formació acadèmica que combina aspectes tècnics i de gestió, és enginyer químic, MBA per l’Institut d’Empresa de Madrid i doctor en Administració d’Empreses per l’UJI. La seva recerca s’ha centrat en l’anàlisi de xarxes socials, la innovació, la gestió del coneixement, el capital social i els clústers industrials. Actualment, és membre actiu dels grups d’investigació AERT i del IIDL de l’UJI, on col·labora en projectes que exploren estratègies per potenciar la cooperació i la sostenibilitat en el teixit empresarial i territorial.
Completen l’equip els professors Victor del Corte Lora i Jordi Ripollés Piqueras, del Departament d’Administració d’Empreses i Marketing i del Departament d’Economia de l’UJI.