El conseller d’Hisenda i Model Econòmic de la Generalitat Valenciana, Vicent Soler, ha obert hui l’acte en línia de cloenda de les activitats de la Xarxa de Càtedres de Transformació del Model Econòmic en l’exercici de 2020, el primer de vida de la Xarxa, que ha tingut lloc aquest matí, amb la participació de vora un centenar de persones dels àmbits acadèmic, polític i empresarial. Soler ha agraït en la inauguració el treball dels equips de les 5 càtedres de les universitats públiques valencianes que conformen la Xarxa: “el vostre treball -ha dit- ens ajuda a intervindre sobre la realitat, el que esteu fent és essencial per a nosaltres”. En aquesta línia, el conseller ha anunciat un increment del pressupost d’aquestes càtedres per a l’any 2021 i ha destacat que els diferents aspectes que són objecte de treball per les càtedres “són claus per a una estructura productiva que no deixa ningú enrere, i per això és un treball que suposa una aportació imprescindible per a la transformació del model”. Soler ha destacat que es treballa conjuntament amb les càtedres en els àmbits de la digitalització, l’economia circular i la transició energètica, el desenvolupament territorial i la innovació social i inclusiva.

Després de la intervenció inicial del conseller, Xavier Molina, director de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I, ha donat pas a les intervencions dels diferents directors, que han exposat el balanç de cadascuna de les càtedres. En aquest punt, Francesc Hernández, director de la Càtedra de la Universitat de València, ha destacat entre altres treballs realitzats un estudi sobre les oportunitats que brinda l’economia circular en la transformació del model econòmic. Al seu torn, la directora de la Càtedra de la Universitat d’Alacant, Paloma Taltavull, ha recordat entre altres resultats de l’any un informe a partir del qual les empreses podran dissenyar mesures per reduir riscos davant casos de ruptura de les cadenes de valor com la generada per la pandèmia. Per part de la Càtedra de la Universitat Politècnica de València, el seu director José M. Bernabéu ha posat de relleu “l’enorme ‘gap’ existent entre l’actual grau de digitalització del sector productiu valencià i el que pot arribar a assolir-se”, com una oportunitat de cara al futur. Al seu torn, José Antonio Belso, director de la Càtedra de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, ha posat l’accent en la transversalitat de la feina desenvolupada en el primer any d’existència de la Càtedra mateixa: entre altres treballs ha destacat la col·laboració amb l’UJI en un estudi sobre les xarxes de resposta col·laborativa davant la pandèmia de la Covid-19. Finalment, el propi Xavier Molina ha posat l’accent en el treball de la Càtedra de l’UJI en aspectes com les estratègies mediambientals dels sectors productius valencians i en concret, del clúster ceràmic, així com en l’anàlisi de l’impacte de la pandèmia en la cadena de valor global.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
I Accept

A continuació, ha tingut lloc un debat amb experts conduït per Juan Salvador Pérez, director general de Model Econòmic, Finançament i
 Política Financera, amb la participació de Rafael Doménech i Francisco Mas. Domenech, catedràtic a la Universitat de València i cap d’anàlisi econòmica de BBVA Research, a més d’exdirector general de l’Oficina Econòmica del President de Govern, ha analitzat el potencial que el paquet d’ajudes de la Unió Europea per la pandèmia suposa per a Espanya: “és un repte -ha dit- que obliga a invertir en bons projectes, complint amb les recomanacions de la Comissió Europea sobre reformes estructurals que conduïsquen a una transformació del model productiu cap a una economia digitalitzada i molt més sostenible”. Al seu torn, Francisco Mas, secretari tècnic del Consell Valencià d’Innovació i catedràtic a la UPV, ha destacat que la canalització de recursos de la UE “pot accelerar algunes de les línies de reforma importants de l’economia espanyola” i ha apostat perquè la Comunitat Valenciana incorpore un hub d’innovació digital.

A més, Mas s’ha mostrat “impressionat” pel treball desenvolupat fins ara per les càtedres de Transformació del Model Econòmic i ha afegit que la seua aportació “ha de ser escoltada des de l’Administració i des del conjunt d’agents: caldria propiciar la col·laboració d’empreses i centres tecnològics amb la Xarxa”. Finalment, l’acte ha estat tancat per Juan Salvador Pérez, qui ha agraït el treball de les 5 càtedres “en la generació de treball i idees per al desenvolupament de polítiques públiques de la Generalitat Valenciana”. El director general de Model Econòmic ha convidat als directors a “anar pensant en els reptes del 2021”.