La Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I ha participat durant els dies 24 i 25 de novembre al III Congrés Internacional sobre investigació dels clústers, “Re-thinking Clusters”. Una cita que ha estat co-organitzada per la Universitat Politècnica de València i la Universitat de València i que s’ha desenvolupat en modalitat ‘on-line’ degut a la pandèmia.

La participació de la Càtedra ha estat encapçalada pel seu director, Xavier Molina, qui n’ha format part del comité científic del congrés, a més del professor Luis Martínez Cháfer. Junts han presentat dos ponències. La primera d’elles, amb la col·laboració de la professora Fiorenza Belussi, de la Universitat de Pàdua, amb el nom The entry of MNEs in clusters. A comparative case in the ceramic industry between Italy and Spain. Un treball que analitza la irrupció de les companyies multinacionals al sector tauleller, tot comparant el seu comportament a Espanya i a Itàlia. Una presentació que va tindre lloc durant la primera jornada del congrés.

En segon lloc, i en la segona i darrera jornada del congrés, els professors Molina i Martínez van presentar la ponència Environmental sustainability in clusters: More than inevitable costs to be incurred?

Aquesta segona comunicació parteix d’una experiència col·lectiva de treball en xarxa sobre el sector ceràmic espanyol. I dins la ponència es presenten les bases teòriques per explicar com les diferents organitzacions de recolzament, proveedors i els fabricants del producte final pertanyents al clúster, interactúen. A més, aquests actors utilitzen la innovació verd per transformar-se per sí mateixes i afrontar els reptes mediambientals.

El congrès ha debatut també al voltant de diferents temes com ara el desenvolupament sostenible, l’emprenedoria, canvis tecnològics o polítiques de inclusió i de innovació.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
I Accept