La Càtedra de Transformació del Model Econòmic: Economia Circular en el Sector de l’Aigua de la Generalitat Valenciana i la Universitat de València ha participat en el II Simposi ‘Economia Circular i Sostenibilitat’ organitzat per la universitat grega de Tràcia que s’ha desenvolupat en línia del 14 al 16 de juliol.

Per al director de la Càtedra, Francesc Hernández, qui també ha moderat una de les sessions del congrés, la participació ha suposat una oportunitat de donar a conèixer el treball investigador que realitza l’equip de la Càtedra, així com una manera d’impulsar el coneixement i la difusió de l’economia circular focalitzada en l’ús dels recursos hídrics.

En este sentit, l’equip d’investigadors de la Càtedra ha presentat durant el simposi els resultats de diversos treballs de gran rellevància per a la implementació de l’economia circular en el camp de l’aigua.

En el primer d’ells, titulat Viabilitat d’un model d’economia circular per a l’aigua urbana (Feasibility of a circular economy model in the urban water de títol original), la doctora Lledó Castellet ha analitzat les claus per a l’èxit dels projectes de reutilització d’aigua regenerada en l’àmbit urbà.

En una altra comunicació presentada amb el títol L’impacte de la gestió d’actius en l’economia circular (The impact of asset management on circular economy de títol original), la doctora Castellet ha destacat la necessitat d’optimitzar el manteniment i la gestió dels equips o actius utilitzats en el tractament d’aigües residuals de les Estacions Depuradores d’Aigües Residuals (EDAR) per a garantir la qualitat del servei.

Així mateix, la comunicació del doctor Vicent Hernández es titula Circular economy in asset management: an approach to replacement (Economia circular en la gestió d’actius: un enfocament per al reemplaçament de títol original) i se centra en l’aplicació de l’economia circular als elements o actius d’un procés de tractament, com per exemple, les bombes d’aigua, amb la finalitat de garantir la sostenibilitat econòmica del sistema.

En este estudi, Bellver s’ha centrat en els resultats del projecte europeu Life Libernitrate que es desenvolupa a Alginet (València) i que té l’objectiu de reduir la concentració de nitrats en l’aigua fins a un 30% mitjançant un sistema senzill, econòmic i sostenible basat en un filtre que utilitza les cendres produïdes per la crema controlada de la palla d’arròs. Este sistema aporta una solució al problema dels nitrats en el subministrament d’aigua potable en zones especialment contaminades.

L’equip de la Càtedra ha contribuït a l’organització d’este esdeveniment internacional sobre economia circular amb una estreta col·laboració amb la International Water Association (IWA), que aglutina la pràctica totalitat d’empreses i entitats que constitueixen el sector de l’aigua a nivell mundial.