Les idees, innovacions i altres expressions de la creativitat humana s’han convertit en propietat privada i estan protegides per llei mitjançant un sistema de propietat intel·lectual. Com propietat, són actius comercialitzables. L’obtenció d’una llicència d’titular de la propietat intel·lectual és un mitjà a través del qual altres interessats poden explotar aquesta propietat intel·lectual.

En aquest post, ens centrem en estudiar les llicències de tecnologia i, per tant, el funcionament de mercat de tecnologia. Per a les empreses, les llicències de tecnologia poden arribar a ser crucials: 1) permet mantenir una posició avantatjosa en una economia de mercat globalitzada cada vegada més exigent, 2) poden proporcionar una manera de baix risc d’aprofitar els actius de propietat industrial i 3 ) la concessió de cada vegada més llicències sobre les seves invencions suposa per a les empreses propietàries generar ingressos addicionals. Però, com funcionen els mercats de tecnologia? Quin nombre de llicències es pot arribar a concedir? De què depenen? I en tot cas, com afecta el mercat de producte final i la competència entre empreses el obtenir aquestes llicències? En aquesta recent investigació (vegeu l’article complet en PDF) de José Antonio Belso, María José López, Mariola Sánchez y Adrián Nerja, membres de l’equip de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Miguel Hernández (UMH), es proposa un model teòric per poder donar respostes i ajudar a una millor comprensió dels incentius que mouen les decisions estratègiques dels propietaris de tecnologies.

(Imatge: Freepik)