El director de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH), José Antonio Belso, va destacar l’activitat de la institució en la cloenda de l’activitat de 2020 de la Xarxa de Càtedres de Transformació del Model Econòmic, que ha tinut lloc esta semana. Una trobada virtual que va estar presidida pel conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Vicent Soler.

El responsable de la Càtedra va afirmar que es tracta d ‘ «un primer any intens» de camí d’aquesta iniciativa a la universitat elxana i que ha suposat un «ardu esforç» en la constitució d’un nou equip d’investigació, destacant el paper de les professores María José López i Mariola Sánchez.

Belso va recordar «que encara que la temàtica en què va centrar la seva activitat és la d’innovació social, té un» caràcter tremendament transversal, unint qüestions econòmiques, empresarials i d’organitzacions en suport a el teixit local ».

«No obstant això, des del principi vam haver de compatibilitzar la temàtica de la Càtedra amb l’impacte que està tenint la Covid-19 en la societat», va reconèixer.

Continuant amb el repàs a l’activitat desenvolupada, Belso va comentar que «vam començar amb una investigació sobre xarxes col·laboratives emergents com a resposta a l’desafiament de la Covid-19, i d’aquí s’ha extret un document sobre la generació de relacions col·laboratives per donar resposta a la malaltia a la Comunitat Valenciana, publicant al seu torn un informe generalista juntament amb la Universitat Jaume I de Castelló ».

El director de la Càtedra va voler ressaltar que «d’aquesta iniciativa es va elaborar un document científic que es va publicar en una revista especialitzada i que va ser considerat com una publicació d’impacte per l’Organització Mundial de la Salut, en relació amb la qüestió de la Covid-19 “.

A més de les investigacions relacionades amb l’impacte de la pandèmia, Belso va compartir noves iniciatives com la posada en marxa de dues línies d’investigació. «En primer lloc, una modelització per estudiar els efectes de la innovació social i la Responsabilitat Social Corporativa i els seus efectes econòmics a les empreses. I d’altra banda, ha començat també un estudi sobre la protecció de la propietat intel·lectual per part de les empreses ».

A més de l’activitat investigadora, ja en el camp de la formació, el director de la Càtedra també va apuntar que han participat en diferents webinars i congressos, com en seminaris relacionats amb l’aplicació de l’economia circular, alguns d’àmbit internacional «com el que va organitzar l’Associació Valenciana d’Empresaris del Calcer, sobre la sostenibilitat d’aquest sector».

Una altra de les novetats que va citar va ser que «pròximament col·laborarem amb l’Associació d’Empresàries, Professionals i Directives d’Alacant. Un esdeveniment d’àmplia difusió que tindrà lloc el proper 18 de novembre, a més d’altres webinars amb empreses com Planeta Hort o Cooperativa Elèctrica de Crevillent (Enercoop).

El responsable de la Càtedra va lamentar que «a causa de la pandèmia s’hagin quedat pendents projectes com un taller que sobre l’estímul de les vocacions científiques. Un projecte dirigit per a menors de 14 anys».

Finalment, José Antonio Belso ha agraït el suport de la Conselleria i va avançar també futurs projectes relacionats «amb l’àmbit de la relocalització dels sectors productius tradicionals de la província d’Alacant i com afecten la població i les comarques més sensibles».