Aquest matí ha tingut lloc el taller pràctic dirigit a la recerca de finançament i elaboració de projectes europeus en l’àmbit de l’Economia Circular, que ha ofert la Càtedra de Transformació de l’Model Econòmic de la Universitat de València. Una activitat on-line, que ha comptat amb el director de la Càtedra, Francesc Hernández, i en la qual han participat com a ponents Julio Sanchis, cap de servei de la Direcció General de Fons Europeus de la Generalitat Valenciana i Carlos Agustí, consultor i expert en projectes europeus d’èxit.

La proposta ha comptat també amb la participació de més de mig centenar d’assistents que han seguit el taller en línia, entre els quals es trobaven membres de la resta de la comunitat universitària, empreses, administracions locals o centres d’investigació.

El taller ha començat amb la intervenció de Julio Sanchis, qui ha desglossat les xifres més importants quant a ajudes que poden rebre els projectes d’economia circular, tant d’àmbit europeu com també les que s’ofereixen des de la Generalitat Valenciana.

Sanchis ha posat èmfasi que “tenim un horitzó en el qual fins 2023 la Unió Europea disposa d’unes ajudes equivalents a 1 181 milions d’euros per a l’economia circular. En el camp de la R + D + I la xifra és de 800 milions d’euros. A més, altres sectors com les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) o la competitivitat, totes molt relacionades entre si “.

“Des del IVACE també es convoquen i es dóna suport a la participació d’empreses, centres tecnològics i altres entitats en els programes europeus. A més, durant 2019, van ser 3 milions d’euros els que es van destinar a cofinançar iniciatives en l’àmbit de l’ecoinnovació, reducció en el consum, transició energètica; sintetització i simbiosi industrial i altres dirigides als propis centres tecnològics”, ha detallat.

Per la seua banda, el consultor Carlos Agustí ha exposat al taller les novetats pel que fa a finançament europeu de projectes. «Estem just davant d’un nou canvi de cicle, amb les dates 2012-2027, el que suposa noves oportunitats per a empreses i entitats».Agustí ha insistit en el pes específic de projectes com els de «transformació energètica o transformació digital, que enllacen molt bé amb l’objectiu d’economia circular».

L’expert ha continuat el repàs a les fonts de finançament de projectes més importants com EU City Facility (EUCF) que encaixa bé per a projectes d’eficiència i transició energètica de municipis. El programa Life «una iniciativa de magnitud enorme i centrada en multitud de qüestions mediambientals, des de la recuperació d’espècies, passant per temes de governança o treball d’ONGs. En tercer lloc ha esmentat Horizon 2020, «més centrada en la innovació i recerca».

Finalment, Agustí ha nomenat els coneguts fons FEDER i les seues diferents divisions geogràfiques com els Interreg SUDOE o Mediterranean, entre d’altres i el principal objectiu és «millorar la qualitat de vida i reduir les diferències entre el benestar de les diferents regions».

Carles Agustí també ha volgut compartir la seua experència en el que fa referència a la creació i presentació de projectes. «Si es vol donar en el blanc, cal presentar projectes que cobrisquen una necessitat concreta, que oferisquen una solució nova i, per descomptat, que siguen viables. A més cal assegurar bé que el nostre projecte no té ja una rèplica en marxa».

Després d’alguns exemples pràctics i la resolució de dubtes i preguntes per part dels ponents, el director de la Càtedra d’Transformació del Model Econòmic, Francesc Hernández, s’ha felicitat per «l’èxit de la iniciativa, que forma part de les accions formatives de la Càtedra ».

Hernández ha recordat finalment que «la propera setmana, els dies 17 i 19 de novembre, la Càtedra organitza sengles jornades de debat ‘on-line’ centrades en casos d’èxit d’economia circular en l’Administració Local i també en la gestió de l’aigua» .