L’Hotel Termas Marinas El Palasiet ha acollit hui divendres 25 la segona jornada del curs d’estiu Repensar el futur. Claus per a un model econòmic inclusiu, interconnectat i sostenible, organitzat per la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I. La darrera sessió del curs ha reunit a Ignacio Fernández de Lucio, professor d’Investigació Ad Honorem del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i ex director de l’Institut per a la Gestió i el Coneixement (Ingenio, Universitat Politècnica de València-CSIC), i el professor Jordi Olivella, del Deparatment d’Organització d’Empreses de la Universitat Politècnica de Catalunya, en un diàleg sobre el futur del model econòmic moderat pel director de la Càtedra, Xavier Molina.

En aquesta taula rodona, Fernández de Lucio i Olivella han coincidit a assenyalar com a factor clau per a una major i més potent col·laboració públic-privada que el poder polític potencie el diàleg entre tots els actors implicats (empreses, centres d’investigació, universitats, etcétera). «En fer política, has de facilitar i recolzar eixe diàleg, perquè el que importa als sistemas d’innovació és la relació entre empresa i entorn científic», ha indicat Fernández de Lucio, Premí nacional d’investigació ‘Juan de la Cierva’ en Transferència de Tecnologia (2005). Al seu torn, Olivella s’ha referit a la necessitat de bastir «complicitats, oportunitats, per tal de seguir una dirección que porte a un objectiu».

En aquest sentit, Fernández de Lucio s’ha mostrat molt pessimista sobre l’aprofitament del nou fons de recuperació de la Unió Europea a Espanya: «anem a perdre una altra oportunitat, precisamente perquè aquest diàleg que comentem no s’està produïnt, i no veig a ningú preguntant-se què es pot fer a la Comunitat Valenciana».

D’altra banda, Olivella ha destacat que després del confinament estricte, el teletreball a Espanya va passar del 9% al 14% dels treballadors, amb un impacte limitat. mentre que Fernández de Lucio ha precisat que la digitalització «augmentarà les desigualtats entre països i entre grans i xicotetes empreses», en un moment en què grans fons d’inversió están comprant empreses d’un mateix sector en un país, homogeneitzen la seua gestió i després les venen en tres anys: succeeix a la cerámica però també s’ha detectat en altres àrees».

Finalment, a la cloenda del curs, la directora general de Modelo Econòmic, Dolores Furió, ha agraït als participants les seues reflexions i ha recordat que la transformació del model econòmic és un compromís de la Generalitat. Així mateix, ha destacat que la Comunitat Valenciana té una oportunitat de canvi del model energètic cap a un de més sostenible, compatible amb el creixement econòmic.